Assalamualaikum. Please be nice here ;)
KAU PERLU TAHU, AKU BUKAN MAKSUM

Saturday, April 8, 2017

MASALAH HATI

Bismillah.

dalam kesibukan hari hari yang tiada pengakhhirannya kecuali mati, 
tiada paksaan untuk kita membuat pilihan sendiri, samada ke arah kebaikan mahupun terjun ke junaman yang dalam. 
Aku, memang tak asing lagi dari dunia aku yang hanya aku yang layak memilihnya. 

dan dalam dunia yang penuh dengan dugaan dan ujian hidup, aku disapa dengan dugaan hidup entah sampai bila akanku hadapi saat ini. 
tiada saat tiada minit yang dapat ku hitung untuk menyelesaikan masalah aku. 

ya, MASALAH HATI 



Hati. memang payah nak jaga. Tambahan, ia sukar dilihat malaha dapat dirasa. 
tersalah rasa, teruk padahnya. terlebih rasa, itu yang perlu untuk kebaikan bukan sebaliknya. 

Bawa diri, pimpin diri dan sayangi diri ibarat menyayangi sesuatu yang sangat bernilai. Kerana diri kita sangat bernilai. Nilaian yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. 

Okay, ini sekadar muqaddimahnya. 

Untuk hati yang tidak selalu tenang, penawarnya adalah tatap muka saya, okay mengarut. ISTIGHFAR 

Ya, istighfar. Dalam kita tak sedar, dosa kita terbang dan hapus. poof!

Dan kaitannya tajuk ni dengan diri aku sekarang adalah berkenaan hati. Tolong, tolong bantu aku untuk teruskan kawalan dan sekatan hati untuk mana-mana ajnabi. 
Aku takut. Cukuplah hanya menjadi mawar berduri yang perlu diasah lagi. Aku takut. 

Ya, hati aku selalu tergoda oleh bisikan bisikan syaiton. Seolah mereka mengetahui kelemahanku. Aku takut, bukan pada syaiton durjana tapi azab Allah yang dahsyat. 

Hanya mampu istighfar untuk mengelak diri terus diuji. 

Dan aku terus diuji dengan hati. 

Oh. Aku tahu mungkin puncanya bermula dengan mata. Ya, pandangan mata.
Dari mata jatuh ke hati, memang tidak asing lagi pepatah ini. Mata, anak panah syaiton. 

Aduh! Sakit yang teramat sangat. 

Teruslah beristighfar. Walaupun amaln ini adalah sekecil alah tetapi nilaian pada akhirat sangat besar, dan penilaian ibadah pada mata Allah adalah berbeza dengan manusia. 
Teruskan beramal dan beribadah. Kita tidak tahu amalan mana yang diterima Allah.

سيرو على بركات الله

No comments:

Post a Comment

 
Editor by Aikaito|Share Digalakkan|Don't Be Rude