Assalamualaikum. Please be nice here ;)
KAU PERLU TAHU, AKU BUKAN MAKSUM

Sunday, April 30, 2017

TO BE CONTINUED 2

Bismillah.

Berkenaan dengan post aku sebelum ini , suka untuk aku sambung balik aku punya pandangan sepanjang keberadaan aku di bumi Syam ini.

As islam, we know that Bumi Syam ini memang penuh dengan barakah dan rahmah. Memang sangat-sangat rugi kalau kita tidak memanfaatkan masa kita sepenuhnya sepanjang belajar di sini.

Aku tak berniat nak menaip panjang cuma mungkin kalau terpanjang itu baca tutup mata sebelah, buat-buat tak tahu. Gitu!

Kembali kepada topik asal dan bersempena dengan header baru blog ni, woo! suka untuk aku share apa itu maksud TARBIYYAH?

Berdasarkan kajian dan perbandingan yang telah dibuat:
Tarbiyyah itu adalah seni pembinaan potensi insan dan pengembaliannya kepada fitrah serta proses pemeliharaan kedua-duanya secara berterusan.

So, kalau aku tak explain ni agak-agak korang faham tak? Aku cuba untuk bagi pandangan dari sudut mental dan akal aku

Aku petik atas kata kunci seni pembinaan potensi insan, which is satu cara yang sesuai untuk tingkatkan kita punya kelebihan yang Allah anugerahkan kepada kita tak kesahlah dari segi pembelajaran atau kemahiran mahupun kesenian dan gunakannya dengan cara yang betul dengan kembali kepada Allah.

Jadi, kaitannya header blog kali ini dengan tajuk aku dan apa yang aku akan kupaskan adalah hidup dalam suasana tarbiyah. Bila dengan je tarbiyah ni, woo! boleh nightmare kot. Itu pandangan untuk manusia yang belum celik bahawa dunya ni memang dah tak lama untuk dihuni.

Dan tanggapan awal aku bila aku sampai sini, aku teringin nak cari gali dan cari dan terus menggali yang mana terbaik Allah tetapkan untuk aku. Yes! Kita boleh kata semua orang boleh sampaikan dakwan, tarbiyyah? Cakap dan cermah kat member pun boleh kata dakwah.

No no no. Bukan itu yang aku nak, bukan demand tetapi kita perlu demand untuk kita pilih yang terbaik untuk diri kita, untuk buktikan kita sayang diri kita. Hati kita, perlu untuk dirapikan dengan sebaiknya. Bukan sebab dunia semata bahkan kita kena kenal dan tahu macam mana cara untuk kita campakkan diri kita untuk sentiasa dalam rahmah Allah.

Nak kata aku dah mula bergiat dari sekolah rendah tu mungkin ya, tapi tidak segalak para ulama' lain yang dahagakan ilmu. Sekolah menengah memang tarbiyyah penuh dari sekolah.

Bilamana aku disini

"Jangan ikut akak tu, dia nak perangkap kau dengan persatuan je tu."

"Kau muda lagi, awal lagi kat sini, tak perlu fikir lagi soal semua ni."

"Balas budi orang yang tolong kau dulu sebelum kau lupa daratan."

Dan sebagainya . . . . . . .. . . .

Dan bila orang tanya pendapat aku ? Aku senyap. Tak tahu nak jawab apa. Dan bila Taufiq datang menyapa aku terus bermonolog dengan diri

"Tarbiyyah ni perlu berterusan. Kau tengok? Bilamana sekolah menengah kau stop benda ni semua, apa yang menguatkan kau dalam urusan dakwah selain teori yang pernah kau belajar? Percent dia tu banyak mana je yang terkesan dalam hati kau untuk urusan dakwah? Maslahnya, ada lagi ke? Atau dah terkabur dengan titik hitam?

Kau perlu, terpulang atas diri kau sekarang ni. Apa yang kau nak sumbang kepada ummah? Sebelum itu, apa modal kau untuk jalan dakwah? Alahai. Jangan lah sempit sangat pemikiran tu, bilamana kau dah yakin dengan sesuatu benda tu jalan terus je. Macam la sebelum ni kau tak pernah join benda tu. 

Lagipun hati kau tengan parah, sape lagi yang nak ingatkan kau dengan jalan tarbiyyah macam ni. Manis tu, kau kena rasa sendiri. Macam mana nak rasa? Cuba lah dulu. Belum cuba belum tahu.

Dan bila dah terjebak dengan benda ni, kau akan mula lihat dunya ni memang tak kekal selamanya."

Senyum sendiri aku :)

Bila dah namanya sanfurah memang hampir semua benda tak tahu. Bila ditanya kenapa?

"Sebab senior yang ajak."

"Sebab senior tu belanja saya macam-macam. Terhutang budi rasanya."

No! Buang jauh-jauh pemikiran tu. Jangan salahgunakan akal kita untuk menilai tapi lihat balik diri kita apa yang kita mahu. Kalau tak mahu, tak mengapa sebab islam pun bukan agama yang memaksa. Jangan kerana dunya kita lupa kita ada Pencipta.

Khulasah sebelum mata dilelapkan, carilah! Bukan cari yang bukan-bukan, tetapi carilah cara untuk kita sayang diri kita dengan cara memberi makan pada jiwa, roh dan tak lupa jasad kita. Seimbangkan yang hak untuk diri kita. Cuba untuk bersedia dari sekarang kerana mati itu pasti. Dah mati jangan sampai kita belum pasti dengan jawapan yang disoal Munkar dan Nakir nanti.
Pesan akhir aku:

Tarbiyyah bukan segala-galanya tetapi segala-galanya memerlukan tarbiyyah.


 سيرو على بركات الله

No comments:

Post a Comment

 
Editor by Aikaito|Share Digalakkan|Don't Be Rude