Assalamualaikum. Please be nice here ;)
KAU PERLU TAHU, AKU BUKAN MAKSUM

Thursday, January 28, 2016

AKU LIHAT HIKMAH

Bismillah. 

Harini. Allah bentangkan aku banyak nikmat dimana nikmat tu takkan dapat terkira dek kerana akal yang terbatas. Allah tunjukkan aku banyak benda yang banyak memberi aku kesedaran dalam hidup. Mungkin perkara ni pernah terjadi dalam hidup aku pada suatu ketika dahulu. Mungkin aku tak perasan pun lagi apa hikmah di sebalik semua ni. 

Setakat aku cuti sebulan ni, aku rasa aku banyak bazirkan masa aku ke arah yang tak beri manfaat langsung pada aku. I think la. Even i had try to change myself into new life. Until now, i can't see the effect. I hope, i can be such a better person like sahabat2 in zaman rasulullah that they were tried to be a kind person in Allah's and person's view. 

Acah-acah speaking plak. Apa salahnya kalau kita mencuba, kan? Aku nak start menjinak dengan english sekarang ni. Well, alang-alang aku join kursus bahasa mestilah kena mencuba kan. 

Actually, aku happy sangat dapat join kursus tu. Everyone enjoy themelf in that class. Aku pun tak terkecuali la. Even aku bukannya power sangat english2 ni. Tapi, you will wait and see who am i after this. 

Simple. Takde stress2. Happy je semua. Lecturer tu punya la banyak cakap sampai masa pun tak cukup tau. Maaf miss iza, terbicara tentang anda plak. But, i think she is the positive person that i had met. Maybe, InshaAllah. 

So, i would like to share with you about my experience. On my second class, i had played a game and it started with a big circle. Kitorang kena buat bulatan besar, then miss bagi arahan. Semua orang fokus je dengar miss tu cakap. HUH! Sah-sah permainan memang mencabar diri aku untuk menonjolkan diri aku yang sebenarnya. MUAHAHAHA!

So, dalam bulatan tu kalau starting pun dengan budak lelaki, kebetulan aku duk sebelah kanan perempuan yang duk sebelah dia. *Tak berbelit pun kan.* So, aku punya turn adalah kedua last. Main apa?

Main sebut perkataan yang miss bagi ikut bilangan kedudukan kita dalam bulatan itu. OMAI! memang aku adalah orang yang paling banyak kena sebut la ni? Debaran kian terasa, hatiku mula resah dan gelisah, tanganku mirip persis orang kena parkinson. Kehormatanku tercabar. Sampai je turn aku. Akhirnya. Terpecah jugak labu sayong dalam jiwa dan ragaku. 


Jadi, budak2 kelas tu pun label la aku as a confident person. Ece! Kembang semangkuk, pecah! 

Maka, kelas pun tamat. Kat sini aku belajar, ye la selain fokus dan dapat tahu karakter masig-masing, kita jangan pernah takut untuk mencuba walaupun hakikatnya salah. At least kita mencuba, daripada selama-lamanya kita akan sesat dengan kata hati yang mungkin kadang-kadang tinggal parah je. That's all from me. Thank you. Ops! Last but not least, walaupun kita sedang berukhuwwah, jangan pernah lupa akan akhlak. 

Seberkesan-kesan dakwah adalah melalui tingkah laku. So, tunjukkan akhlak yang terbaik supaya islam dapat menjadi contoh kepada ummah yang kian menghampiri hari pembalasan. 

خير الناس احسنهم خلقا
Maksudnya: "Sebaik-baik manusia ialah mereka yang baik akhlaknya."

سيروا على بركات الله




No comments:

Post a Comment

 
Editor by Aikaito|Share Digalakkan|Don't Be Rude