Assalamualaikum. Please be nice here ;)
KAU PERLU TAHU, AKU BUKAN MAKSUM

Friday, January 8, 2016

ASAS MAKANAN HATI

Bismillah

Hati jika tidak dituai dengan ilmu, hidup tidak akan sempurna. Hati tanpa ilmu ialah hati yang sakit. Begitu juga manusia yang perlukan makanan harian untuk hidup. Tanpanya kematiannya sudah pasti. Bukankah penuntut ilmu adalah kewajipan bagi setiap muslim? Bukti? Nah! 


Rasulullah SAW bersabda:
طلب العلم فريضة على كل مسلم
Maksudnya: menuntut ilmu itu adalah wajib atas setiap Muslim 




Kalau nak difahamkan konsep ilmu ni, perlu mendalaminya dengan lebih lama. Banyak perkara yang dijadikan di muka bumi ini yang dapat ketahui melalui ilmu. See? Besarkan peranan ilmu? So, kalau kita setakat nak bahas tentang agama kalau tanpa ilmu memang ke laut la jawabnya. 

الدال على الخير كفاعله
Maksudnya: orang yang menunjuk ke jalan kebaikan sama seperti mengerjakannya. 

Saya suka dengan kata-kata yang dipetik dari kitab Bimbingan Mu'minin ini. Tapi kalau salah konsep, itu yang bahaya. Banyak benda yang kita boleh sangkal dengan akal tentang ayat ni. Tapi dengan akal yang positif dapat merosotkan sangkalan negatif kita. So, jadikan kata-kata diatas as kita punya semangat untuk buat pahala.

Sebab?

Orang yang berilmu ni akan diangkat darjatnya di dunia dan di akhirat. Cuma, perkara itu tidak dapat dilihat oleh mata kasar manusia. InshaAllah dengan hati yang bersih tanpa maksiat, manusia tersebut sedar akan kelebihan berilmu. Pernah dengar atau terbaca kata- kata ni?


العلماء  ورثة الأنبياء
Maksudnya: para ulama' itu adalah warisan para nabi. 

Dah terang lagi bersuluh martabat nabi tu pun dah tinggi. Apatah lagi kalau disamakan dengan para ulama'. See? Punyala tinggi darjat para ulama' ni disamakan dengan nabi. Jangan salah faham tau. Para ulama' itu adalah para penuntut ilmu. Ulama' mufradnya ialah ilmu. Ulama' dalam keadaan jamak, so orang yang mempunyai banyak ilmu. *melencong kepada nahu bahasa arab la plak*

Ku seru. Wahai penuntut ilmu. Janganlah kamu membazirkan waktumu dengan perkara sia-sia. Begitu juga diriku. Yang hanya menulis dan inshaAllah dalam proses istiqamah dalam perubahan. Jadi, disini ingin ku suntik semangatmu dengan sedikit vaksin supaya dirimu menjadi seorang penuntut yang berjasa kepada diri juga kepada orang lain. *terlebih dos*

Hari ni je. Saya belajar banyak benda. Walaupun benda ni dah banyak kali kita dengar tapi baru hari ni saya baru sedar. Kita tidak akan peroleh ilmu tanpa belajar dari kesilapan. Tapi. Satu soalan yang pernah bermain-main dalam fikiran saya.

Kenapa kita sebagai rakyat Malaysia ni malu untuk bertanya? Dan malu kalau buat silap? Dan suka mengejek kalau orang buat silap?

Jawapan berdasarkan spekulasi sendiri ialah " ouh. Diorang semua dengki kat aku." Dan entahlah. Kadang-kadang benda tu semua flow keluar ikut telinga kiri. It's ok. Benda tu tak halang kita pun untuk hidup. Asalkan aku bahagia.

سيروا على بركات الله


No comments:

Post a Comment

 
Editor by Aikaito|Share Digalakkan|Don't Be Rude