Assalamualaikum. Please be nice here ;)
KAU PERLU TAHU, AKU BUKAN MAKSUM

Sunday, January 24, 2016

SEBENTUK PERMATA BARU. CANTIK!

Bismillah. 

Nothing to say. Penat. Hanya Allah yang tahu. Ok. Buat program bukan benda main-main tau. Dari awal kita start buat paperwork dah kena betulkan niat. Hingga program selesai, tu pun niat belm selesai tau. Always. Betulkan niat. Everything and every single thing we do, we must serah je segalanya kerana Allah. *inggeris rojak sikit, melayu tulen katakan*. 

Nowadays, saya tengok pada pandangan saya sendiri memang dah banyak consultant-contsaltant di bawah NLP dah buka minda ramai pelajar. Saya kagum! macam mana la diorang ni handle program-program ni denan sistematik? Kadang-kadang tu terbit juga perasaan hasad dengki yang menggunung tengok diorang arrange program-program di bawah consultant diorang. 

Itulah yang dikatakan anugerah daripada Allah. Cuma manusia je yang agak malas untuk berusaha. Tak payah tuding jari dekat orang lain. Diri sendiri ni banyak yang perlu diperbaiki. Dah banyak artikel-artikel islamik yang pernah menerjah minda tapi macam takde satu pun yang boleh melekat dan istiqamah buat benda tu. Ye la, masa tu je insafnya. Lain hari, nauzubillah. 

Saya tak pertikaikan bahawa istiqamah itu agak payah. Tapi percayalah, jika kita ada rasa dan timbul perasaan dan satu keinginan yang menggelodak dalam diri yang kita nak berubah, kita akan usahakannya. Kalau setakat hangat-hangat tahi ayam je, belum tentu kita akan istiqamah dalam perubahan kita. 

Yang saya agak pasti masalah besar yang sering orang pertikaikan adalah masalah IKHTILAT. Saya harap sangat apa yang saya tulis ni dapat tegur diri saya sendiri yang cuba untuk berubah ke arah yang lebih baik. Kerana 

PEREMPUAN-PEREMPUAN YANG BAIK ADALAH UNTUK LELAKI-LELAKI YANG BAIK. INSHAALLAH.


Sekarang ni,bukan setakat orang yang belum kahwin yang pertikaikan masalah ni, orang yangdah kahwin pun apa kurangnya. Baru-baru ni, saya tercuri dengar seorang insan yang telah berumur berkongsi pengalaman hidup beliau bersama isterinya. Pendekkan cerita, dia telah memerhati ramai anak-anak perempuan zaman sekarang dah kurang rasa malu *saya terkedu*. "Mana taknya, dah la pakaian tu nauzubillah. Yang dah kahwin ni duk bergatai lagi dengan laki lain. Aku perhati je. Nampak je aku tak ambil berat. Test sikit je tu. Tapi panas dalam hati ni tengok ummat sekarang hanya Allah yang tahu", tambahnya lagi.

Umur pakcik ni mungkin dalam lingkungan atuk-atuk saya la. Walaupun penampilan dia dah macam atuk-atuk, tapi satu yang saya kagum tentang dia. Setiap kali dia ingin memulakan tindakannya, perkataan BISMILLAH tidak lekang dari bibirnya. *curi-curi tengok atuk orang ada jugak manfaat dari duk mengendap anak teruna orang*. 

See? Sekarang ni kita cuba usaha sama-sama untuk tinggalkan apa yang patut tinggalkan. Kemudian kita utamakan yang penting dan pentingkan yang utama. Faham? Berbelit otak? 

meh sini saya nak kongsi cara-cara untuk kita hindari masalah ikhtilat ni. InshaAllah berkesan pada saya. Kalau saya mampu buat, inshaAllah anda lagi mampu untuk lakukannya. mesti kena yakin niat kerana Allah. 

First and foremost, memang sukar untuk saya tinggalkan semua tu. Maka, datanglah semua hasutan-hasutan syaitan yang pankatnya, fuh! kalah pangkat PDRM. Sekarang ni pun tengah asyik menghasut supaya hentikan penulisan yang membuang masa ni *ada i kesah*. 

Jadi, kita mulakan dengan niat kerana 

انما الاعمال بالنية
maksudnya: Setiap amalan dimulakan dengan niat.
Niat kerana Allah. Tanam pada hati, inshaAllah Allah akan bagi yang terbaik untuk hambaNya yang menuju ke jalan yang lurus. First step saya buat after niat ialah cuba untuk sibukkan diri. Selalu bagi alasan kepada ajnabi supaya taknak diganggu. Cuba sibukkan diri? Nak sibuk macam mana? Cuba cari satu rutin yang boleh bagi manfaat kepada kita. at least paling tak pun dapat hilankan rasa bosan kita. cuba gantikan rutin tu dengan masa yang banyak kita habiskan duk mengahadap telefon. Contoh? berkebun, tolong mak ayah, execise, tulis novel, rangka masa depan, and other something that can give you kepuasan pada diri. Ini cuma sugest je, jangan duk bantai buat semua. 

Kalau dah takleh sangat cuba slow-slow. InshaAllah slow-slow ni la yang dapat bagi impak yang maksima. Buat secara peringkat inshaAllah dapat istiaqamah. Sedangkan Al-Quran juga turun secara berperigkat. Indahnya islam, kan?


So, step seterusnya saya juga sedang usahakan ialah. Cuba remove semua kawan ajnabi yang tidak seangkatan dengan kita. Kiranya takde urusan la, kalau setakat tanya khabar tu, kenapa tak suruh dia tanya khabar ibu dia dulu ke, nenek dia dulu ke, adik perempuan ke dll la. Memang masa ni la, general syaitan tahap berapa entah akan datang hasut kita tanpa kita sedari. Saya pun pernah 'terjerat' suatu ketika, tetapi teringat dengan pesanan ustazah zubidah. Pesanannya masih terngiang-ngiang di telinga ni. 
"Kalau kita jaga diri kita dari sekarang, takde hubungan dengan mana-mana ajnabi. InshaAllah jodoh kita juga macam tu. Kalau kita dari sekarang duk main mesej-mesej dengan ajnabi, jangan marah dkat suami kita andai diorang sendiri duk mesej dengan perempuan lain selepas kahwin. Nak ke?", kata-kata yang pernah menusuk dalam kalbu ni. 
Cuba jangan ambil masa terlalu lama untuk fikir tentang hal ni, nanti tak pasal-pasal kena kena suntika parafin dari general syaitan. InshaAllah setiap apa yang kita lakukan terselit hikmahnya di situ. Kita akan sedar hikmahnya sutu hari nanti dengan berkat rahmatNya. Ingatlah pesanan terakhir dari Kekasihmu khas untukmu dan diri ini 

"وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى ان تحبوا شيئا وهو شر لكم والله يعلم وانتم لا تعلمون " 
Maksudnya: "Boleh jadi kamu tidak menyenagi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak ketahui."
Al-baqarah ayat 216
Ingat. Maut tidak mengenal waktu dan usia. Sama-sama kita menuju ke alam yang baru. Iaitu alam hijrah.

 سيروا على بركات الله

No comments:

Post a Comment

 
Editor by Aikaito|Share Digalakkan|Don't Be Rude