Assalamualaikum. Please be nice here ;)
KAU PERLU TAHU, AKU BUKAN MAKSUM

Sunday, January 24, 2016

LUMRAH UJIAN HIDUP

Bismillah. 

Hari ni, timbul rasa kecewa pada diri yang datangnya entah dari mana dan siapa. Mungkin dari kelemahan sendiri. Atau mungkin datang dari hati yang tidak berpas hati. Manusia. Takkan lari dari buat silap. Agak kecewa pada diri tentang hal-hal yang lalu. 

Sekali lagi. Kecewa pada diri kerana tidak mampu memberi yang terbaik pada tempoh lalu. Mungkin usaha kita dah terbaik, manusia takkan dapat trace apa yang tersirat dalam diri. Hanya Allah yang tahu. 

Mula rasa down untuk next program. Tapi, kalau bukan kerana memikirkan jasa kepada ummat. Usaha setakat ni je la. Semoga segala usaha ni membuahkan hasil yang lumayan di akhirat kelak. Mungkin hanya dengan pengorbanan di dunia sekarang yang mampu untukku  membawa bekal di mahsyar nanti.

Andai waktu dapat diundur kembali. Akan ku berfikir sebelum membuat tindakan. 
Andai waktu dapat diundur kembali. Akan ku terus tersenyum walau datang onak dan duri.
Andai waktu dapat diundur. Alangkah baiknya aku berfikir dan terus berfikir.

Tapi.

Apakan daya. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kalau bukan sekarang inshaAllah akan datang. Teruskan bersangka baik kepada Allah. Isi hati hanya mampu diluahkan melalui penulisan yang mungkin tersirat, after Allah.

Selepas mendengar khabar angin, desas desus tentang feedback tentang prog lepas, tipu la kata tak putus asa. Yes. Saya dah pun putus asa. 'Hei, kalau tak de kelemahan bukan manusia namanya. And kalau kita tak terima komen dari mulut manusia macam mana kita nak tahu kelemahan kita. Lagipun, kelemahan ni la yang mengajar dan mengingatkan kita akan hakikat sebenar kebenaran', tegur dari minda tak sedar. 

Yes. Kalau kita tak tahu kelemahan kita macam mana kita nak ubah something yang kurang tu jadi lebih baik, kan? Mungkin dari sini juga saya belajar satu perkara. Cuba bersabar untuk melayani kerenah manusia. Atau lebih tepat lagi, sabar dalam menghadapi ujian yang tidak la sebesar Nabi Ulul 'Azmi or Nabi Muhammad. 

Ujian diorang lagi hebat beb. Diorang lagi kental dari kita beb. Pergh! Yang tu baru win!
Kita? Kita? Ujian celah gigi je dah nak putus asa. Ya. Saya la tu. 

Masihkah lagi aku berputus asa? Hairan. Kenapa la tak fikir elok-elok. I mean. Positif. So, khulasahnya. Cuba belajar berfikir dulu sebelum memutuskan sesuatu keputusan. Dan sabar dalam setiap ujian hidup walaupun perkara tersebut agak perit untuk kita telan. 

Sabar bukan  dalam menghadapi ujian saje. Bahkan dalam semua perkara, inshaAllah orang yang bersabar ini akan diberi ganjaran yang berganda-ganda di akhirat kelak. InshaAllah saya akan akhiri coretan ini dengan sepotong ayat Al-Quran. Mudah-mudahan dapat memberi kesan pada hati yang dijaga oleh Yang Maha Penjaga.  

ياءيها الذين ءامن استعينوا باصبر والصلاة ان الله مع الصابرين
Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman.Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah berserta orang-orang yang sabar."
Al-Baqarah: ayat 153


سيروا على بركات الله

No comments:

Post a Comment

 
Editor by Aikaito|Share Digalakkan|Don't Be Rude