Assalamualaikum. Please be nice here ;)
KAU PERLU TAHU, AKU BUKAN MAKSUM

Friday, January 29, 2016

SAHABAT ITU RAINBOW KEHIDUPAN

Bismillah. 

Hari yang sungguh mencabar buat diriku. Di hari mulia ini, Allah banyak mengujiku dengan pelbagai perkara dimana bagiku ujian tersebut amat mencabar kesabaranku. Tetapi, ujianku ini tidak sehebat ujian saudara-saudara kita yang tinggal di dalam suasana yang jauh bezanya dari Malaysia. Syria, Mesir, Palestin. Nama-nama negara tu mungkin cukup kita kenali di media massa. 

Ujianku juga tidak semencabar ujian yang ditimpa oleh sahabat-sahabat seperjuanganku. Aku bangga menjadi sahabatnya. Saat pertama kali aku cuba berusaha dengannya untuk mencari pengganti bagi wakil kami untuk ke suatu program yang semamannya agak besar yang melibatkan orang-orang atasan. Sewaktu aku sedang sibuk dengan urusanku dengan kelas jahitan dan sebagainya. Dia berusaha alone untuk cari pengganti kitorang.

Walaupun dia dikutuk oleh manusia yang lain. Ya, aku kenal dia dengan perangainya yang entah kemana jugak la. Tapi, yang aku agak bangga dengan dia dengan satu sifat dia. Nak tahu? Ok, sifat yang paling tiptop sekali aku suka pasal dia selalu semangat buat kerja even dia kena kutuk ke apa ke, bagi dia kutukan semua tu adalah nothing. Asalkan kerjanya selesai. Memang win ah budak camni. Mana nak cari woi zaman sekarang. 

Ok. Tu sorang. Yang ni sorang aku bangga dengan dia sebab dia la pendengar setia aku. Walaupun aku kurang senang kalau ada yang nak dekat dengan dia. *jealous menebal dalam diri* budak ni boleh katakan everytime dia asyik sengih je memanjang. Memang senyuman dia tu, pergh! sampai telinga. Kekasih gelap dia tengok boleh cair beb! Haha. Aku tak tahu bila masa dia ada masalah. Atau budak ni memang takde masalah. Tapi, aku tahu dalam certain2 hari pun dia ada masalah juga. Tapi dia cuba untuk bendung semua tu sorang-sorang je, kalau dia rasa berat sangat je mungkin dia akan share dengan aku. 

Aku baik. Tak paksa dia untuk cerita dekat aku. *masuk bakul angkat sendiri* tapi aku paling takleh blah kalau dia tengah mengantuk. Memang rasa nak baling je sandal ni kat muka dia. Kalau orang yang jenis tak faham budak ni memang naya ah, terasa sampai tulang belakang kot. 

Ok, last person yang aku teringin nak describe dia ialah jeng3. 

Budak ni memang suka kucing dan suka kacau orang. kadang-kadang buat aku rasa menyampah pun ada. Tapi lama-lama tu mula terbiasa sebab dah malas nak layan perangai dia. Tapi terlayan juga perasan ni. So, aku mula mendidik hati supaya lebih bersabar dengan kerenah dia. Aku bersyukur juga sebab dikurniakan sahabat seperti dia. Dalam secara tak langsung aku boleh didik hati aku dengan sifat sabar. dan aku terus bersabar dengan celoteh manja dia. 

*****

Aku takde lah nak describe semua sahabat aku kan. Tapi, ketahuilah walau senakal or segila mana pun diorang aku still sayang diorang. Perangai nakal mereka la kadang-kadang yang mengimbau kembali kenangan-kenangan aku dengan mereka. 


Bersahabatlah biar seribu, bermusuh jangan sekali. Masa time sekolah menengah lah banyak benda aku belajar. Kadang. dengan ukhuwwah lah kita dapat belajar banyak benda yang kita takkan dapat dari mana-mana buku kecuali dari pengalaman kita sendiri. Mereka juga ibarat pelangi yang memberi warna dan corak masing-masing untuk kita kenal dan selami jiwa mereka. hargailah mereka sebelum tiba detik perpisahan.

Aku takde niat pun nak tulis tentang sahabat, tapi budak-budak ni syok sangat duk throwback so, au join sekali la. Syok sangat, mungkin terluah dekat sini. Akhir kalam, bersahabatlah kerana Allah kerana inshaAllah di setiap ukhuwwah yang terjalan pasti ada pertolongan dari Allah. Jangan pernah terfikir untuk berukhuwwah kerana  

انما  المؤمنون اخوة
Maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara"
Al-Hujurat: ayat 10

سيروا على بركات الله

No comments:

Post a Comment

 
Editor by Aikaito|Share Digalakkan|Don't Be Rude