Assalamualaikum. Please be nice here ;)
KAU PERLU TAHU, AKU BUKAN MAKSUM

Tuesday, January 19, 2016

SANGKA BAIK VS SANGKA BURUK

Bismillah.

Ya. Yakinlah bahawa percaturan Allah adalah yang terbaik. Memang tak dapat sangkal lagi. Walaupun kadang-kadang sangat perit untuk kita terima sesuatu kebenaran tersebut tetapi yakinlah bahawa setiap apa yan berlaku pada diri kita adalah mengikut kehendak Allah dan setiap yang diatur terselit hikmahnya yang tersendiri. Hikmah? Mungkin kita takan tahu tentang sesuat hikmah disebalik kejadian yang menimpa kita andai kita tidak berfikir sejenak.

*****

Banyak benda yang saya belajar hari ni. Walaupun kadan-kadang benda tu dah sering kita dengar dan baca kat mana-mana, tapi kalau benda tu tak jadi depan mata kita, kita takkan percaya. *saya la bukan kita*. Mungkin kadang-kadang dah jadi lumrah dalam kehidupan segelintir manusia. Husnudzon dan Suudzon. It's mean, bersangka baik dan bersangka buruk.

Duhai sahabatku yang saya kasihi. Jangan pernah sesekali terdetik dalam hati kita untuk bersangka buruk terhadap ibu bapa, ok? Cuba belajar dari kesilapan andai pernah terdetik dalam hati yang dijaga oleh Penjaga. Setelah seharian berlalu, baru saya terfikir bahawa bersangka buruk tidak memberi apa-apa faedah kepada diri bahkan menambah rasa resah dan gundah dalam diri. 

Betul. Cuba bersihkan balik hati kita dengan istighfar kerana
استغفار يظهر القلب 

Hari ni. Saya telah melakukan kesilapan yang cukup besar bagi saya dan saya anggap ini adalah salah satu teguran Allah kepada saya. Agar saya lebih positif dan lebih matang dalam berfikir. Jadikan kisah ini sebagai teladan dan pengajaran dalam hidup. 

Ya. Hari ini merupakan hari kelahiranku *mengikut kalendar masihi*. Seawal pagi hari lagi saya bangun untuk siapkan diri ke kelas jahitan. Abah dengan segera bergegas ke tempat kerja. Berkecil hati? Agaklah. Tanpa menoleh ke arahnya, saya menyuapkan baki roti yang telah dimakan sedikit demi sedikit. Tanpa bersalam lagi, saya terus ke bilik untuk bersiap. Dalam hati kecil ini berkata "Abah takkan ingat hari ni hari apa. Sibuk kerja. Tak pernah nak luang masa dengan anak-anak." Hatiku merintih. Sakit. Tapi abah. Tabah. 



Selesai kelas jahitan. Hati makin tersenyum kerana van pos laju di dalam pekarangan rumahku. Hati semakin riang dek kerana ummi menghulurkan sebidang kain yang memang cukup untuk menggembirakan hati ini. Lalu, kelopak mata membenarkan sejenis air yang suci lagi menyucikan singgah diantara kelopak mata atas dan bawah. 

Ummi mulakan ceritanya dengan menyuruhku untuk berterima kasih kepada abah kerana dia tidak lupa akan hari ini dan menghulurkan beberapa not fulus untuk dibelanjakan untukku. Hati mula sebak *muka still control ayu* . Kesudahannya. Cukup indah untuk diceritakan. Biarkannya menjadi rahsia kami dan Allah. 

*****

Allah. Memang. Memang aku tak layak untuk SyurgaMu. Namun tak upaya untuk aku ke nerakaMu. Aku terlalu memndangkan kesempurnaan sehinggakan aku tidak bersyukur dengan nikmat yang telah Allah bentangkan di hadapan mataku. Aku buta. Ya. Itu yang sesuai, yang sesuai untuk aku melabelkan diri aku pada waktu itu. Tapi, aku bersyukur. Kalu bukan kerana begitu dan begini, aku takkan dapat berfikir dan belajar dari kesilapan. Juga aku takkan dapat kongsi pengalaman hari bermakna ini dengan oran yang cukup bermakna. Iaitu ummat Muhammad. 

Dengan berbekalkan semangat yang dituplam kembali oleh ummi. Terima kasih ummi kerana memahami diri ini. Siapa kita untuk judge ibu bapa kita selagi mereka hidup berlandaskan syara'? 
Cuba iltizamkan dalam diri supaya lebih berfikiran positif dengan bersangka baik kepada Allah dan makhlukNya. Syaitan sentiasa menyesatkan ummat Nabi Muhammad. Takkan kita nak layan je syaitan. Sampai bila? Tepuk dada tanya iman.

سيروا على بركات الله


No comments:

Post a Comment

 
Editor by Aikaito|Share Digalakkan|Don't Be Rude